شناسایی سیستم دینامیکی خاک–سازه با استفاده از آزمایش ارتعاش محیطی (مطالعه موردی: پایه مسیر روزمینی قطار شهری کرمانشاه)

نوع مقاله : Articles

نویسندگان

1 مهندسی زلزله دانشگاه رازی

2 گروه مهندسی عمران دانشگاه رازی

3 دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اصفهان

چکیده

با توجه به اهمیت اندرکنش خاک-سازه در انتقال حرکت‌های نیرومند زمین به سازه و پاسخ سازه به این حرکت‌ها،ضمن توجه به این که مدل‌های ریاضی و تئوری بر پایه فرضیات خاصی مطرح می‌شوند، لزوم شناخت رفتار سازه‌ها به همان صورتی که ساخته می‌شوند، احساس می‌شود. در این مقاله، جهت تعیین آثار اندرکنش خاک-سازه در یک تحقیق میدانی، یک مورد از پایه‌های مسیر روزمینی قطار شهری کرمانشاه که پی آن به صورت گروه شمع می‌باشد، با بررسی فرکانس‌های طبیعی و میرایی با استفاده از نتایج آزمایش ارتعاش محیطی و روش‌های مختلف شناسایی سیستم سازه‌ها مورد مطالعه قرار می‌گیرد. بر این اساس خصوصیات دینامیکی سازه‌ی مورد نظر در دو حالت پایه گیردار و پایه انعطاف‌پذیر ارزیابی می‌شوند،و سپس نتایج به دست‌آمده از روش‌های مختلف شناسایی سیستم با نتایج حاصل از مدل المان محدود مقایسه می‌گردند. در مجموع، پژوهش حاضر نشان میدهد که در تمامی روشهای شناسایی مقادیر فرکانس‌های طبیعی انطباق مناسبی با هم دارند.*The extended English abstract could be find at the end of the paper's pdf file.Soil-Structure System Identification with Ambient Vibration Tests (A Case-Study on a Surface Pier of Kermanshah Urban Railroad)Keywords: System Identification; Soil-Structure Interaction; Natural Frequency; Ambient Vibration; Pile Foundation

کلیدواژه‌ها